https://www.youtube.com/watch?v=b1-yKFbUG8w
O grupo de teatro Badius xorde, aínda
sen esa denominación, a finais de 1984 cando varios membros da directiva
da asociación cultural Adro -fundada en 1980-, deciden organizar unha
sección teatral. Pero non se pode dicir que esas inquietudes foran unha
novidade. Eran máis ben o froito de sementes anteriores, a herdanza
dunha tradición teatral que arrinca nos anos 50 cando o crego Juan
Astray Vidal, pola festa de María Goretti, cos rapaces que facían a
Primeira Comuñón ( a festa era e segue a ser en Baio a sinalada para tal
celebración) preparaba unha serie de declamacións de tipo relixioso
como poesías á Virxe. Así mesmo outros rapaces e rapazas das escolas
Agra Regueiro representaban chistes, sainetes e pequenas pezas cómicas
que ensaiaban cos mestres Antonio Platas e Carmen González.
Logo, nos anos 70 e co gallo de
recadar fondos para as festas patronais, José Rojo Valiña organiza
varios festivais teatrais, sempre a base de sainetes e pezas cómicas,
moitos deles orixinais. Nestas representacións actuaban mozos e mozas do
pobo, algúns deles consumados actores e actrices. Quen non lembra as
falcatruadas de Andrés de Pascua, ou a Manolito da Droguería, Otilia de
Gómez, Maricarme de Xan de Rosa, Pérez... José Rojo, sen dúbida un dos
artífices do teatro en Baio, aínda volvería nos anos 80 con dúas citas
teatrais: as escenificacións dun belén vivinte e da Paixón, ámbalas dúas
organizadas por Adro.
Xa en 1984, a primeira actividade
de Badius foi a organización do Festival Teatral do Nadal. Nel
represéntanse diversas pezas curtas populares, xa coñecidas de moitos
por representarse hai anos. Na segunda edición tamén representan
pequenas obras e estrean o texto de Molière, O menciñeiro á forza, obra
fundamental na historia do grupo, porque vai significar o seu lanzamento
definitivo e será representada en varias localidades durante 1986.
Primeiros premios
Ademais, Badius acudirá con ela
ao primeiro Certame de Teatro Xuvenil Ataroa da Coruña, no que se
conseguirá o primeiro premio ao mellor grupo e obra, o primeiro premio
de interpretación masculina (Manuel Muíño) e un accésit de
interpretación (Gloria Regaldie). No seu terceiro Festival Teatral do
Nadal representarán varias obras de autores galegos e algunha do propio
grupo e a finais tamén dese ano será cando se produce a escisión de Adro
e a constitución da asociación xuvenil Badius.
Na primavera do 87 a agrupación
estrea O enfermo de neura, orixinal de Molière, e participa novamente no
certame Ataroa. Nesta ocasión consegue o segundo premio á mellor obra e
o primeiro de interpretación feminina (Gloria Regaldie). Dita obra será
logo representada en moitas localidades da provincia (Zas, Vimianzo,
Laxe, A Coruña, Oza, Malpica, Buño, Cee, Baio, Carballo, Ponteceso,
Padrón, Santa Comba, Esteiro, etcétera), pero quizais a actuación máis
sobresaínte do ano é a levada a cabo en outono cando o grupo viaxa a
Mallorca, invitado polo Pueblo Español desta illa, para facer dúas
representacións. Unha vez máis polo Nadal, organízase o seu festival
teatral, que nesta ocasión serve para homenaxear ao pobo de Baio polo
apoio que en xeral sempre prestou ao grupo dende os seus comezos. Son
dous días de teatro nos que se representan as obras de máis éxito do
grupo e se estrea Taberna sen dono, de Varela Buxán, moi ben acollida
polo. Con ela acudirase durante o ano 88 a varias mostras de teatro (A
Coruña, Rianxo, Cee) e a diversas localidades. Comeza ese ano o Certame
de Teatro Afeccionado Tramoia en colaboración coa asociación cultural.
Castro-Meda de Zas, con seis grupos participantes e no gañará o Grupo de
Teatro Ártabro de Carballo. A finais de ano organízase coma decote o
festival de Nadal.
No ano 89 continúase co certame
Tramoia, xa con 20 grupos, repartidos en dúas seccións: infantil e
xuvenil. Badius estrea a obra O Calzurras, adaptación libre dun texto de
Carlos Arniches e participa en diversas mostras e encontros de teatro.
Tamén se crean, respondendo a unha evidente necesidade, a sección
infantil de teatro, en colaboración co colexio Labarta Pose e que
agrupaba a máis de 50 nenos, e a sección xuvenil como ponte de enlace
entre a escola e o propio grupo.
É de destacar a importancia do
teatro infantil, pois grazas ao traballo de varios mestras e mestres que
se encargaban do teatro escolar, este pasa a ser case a única
actividade extra escolar do centro, organizándose durante moitos anos
(aínda seguen na actualidade) festivais teatrais aos que acode gran
cantidade de público para ver a estes actores novos (participan xa dende
os tres anos). Incluso nalgunhas ocasións vaise actuar fóra do pobo a
concursos ou mostras de teatro infantil. É aquela, a de finais dos 80,
unha época dourada do teatro en Baio, pois entre as tres seccións houbo
neses momentos preto de cen persoas relacionadas con esta arte escénica.
O labor de Badius continúa nos
anos 90 dun xeito semellante ao desenvolvido ata entón, destacando
feitos como a participación na terceira edición do certame Tramoia
(1990) con 24 obras a concurso; ou a xira a Suíza realizada no 91 en
colaboración coa Federación de Centros Galegos, para facer
representacións en Xenebra, Lucerna, Zürich e Zug. Escenificouse con
gran éxito Taberna sen dono. Tamén nese ano celébrase a cuarta Mostra de
Teatro Tramoia, que desaparecerá tras esa edición por falta de apoio
institucional.
En 1992 a compañía estrea O
Avarento, de Molière e en 1993 participa no Couto na celebración do Día
das Letras Galegas, dedicado a Blanco Amor, polo que se representan as
obras A lebre das ánimas e A tía lambida.
No hay comentarios:
Publicar un comentario